Ystäväni kirjoitti tovi sitten Facebookissa:

“Taas muistutan itseäni rajaamisen tärkeydestä. Senpä johdosta lähden nyt metsään. Tuli kehoitus.” 

Kun luin tuon päivityksen, tulin onnelliseksi. Tunsin onnea siksi, että postauksessa oli paljon viisautta jaksamiseen liittyen. Tajusin, että tällä ihanalla ystävälläni oli monta tärkeää jaksamiseen liittyvää taitoa. Sellaisia taitoja, mistä meille kaikille olisi hyötyä ja toisaalta sellaisia, mitä me kaikki voimme itsessämme harjoittaa ja kehittää. Taitoja, jotka pitävät huolta jaksamisestamme. Ehdottomasti blogikirjoituksen arvoista asiaa, eikö?!?

gustav-gullstrand-31339

Tässä ovat ystäväni jalot jaksamisen taidot:

Huomaamisen taito.

Ystäväni sanoin: “Tuli kehoitus”. Ystäväni siis huomasi jotain, joka havahdutti hänet toimimaan (tai joku huomautti häntä toimimaan). Joka tapauksessa hän huomasi / havaitsi / tuli tietoiseksi. Tämä jalo huomaamisen taito löytyy meistä kaikista. Valitettavan usein se vain jää kiireen ja kaaoksen jalkoihin, jolloin ajaudumme ikään kuin automaattiohjaukselle tai sumuun, jossa kaikki tärkeät asiat eivät tule huomatuksi. Ne hautautuvat muiden asioiden alle. Tässä tilanteessa pysähtyminen, lyhytkin sellainen, auttaa sekä tietysti harjaantuneet tietoisuustaidot (usein nämä kaksi ovat kyllä yksi ja sama asia). Ehkä ystäväni oli pysähtynyt kiireen keskellä ja siksi huomannut tärkeän asian itsestään.

 

Päätös reagoida.

“Senpä johdosta lähden…” – ah, niin viisasta! Kuinka usein sorrummekin siihen, että huomaamme jotain, mutta emme tee asialle mitään. Reagoimisen voisi kuvitella olevan luonnollinen jatkumo huomaamiselle, mutta valitettavasti näin ei ole. Aika usein sivuutamme tärkeän jaksamiseen liittyvän tiedon olan kohautuksella tai jatkamme sinnikkäästi hammasta purren: “kyllä tämä tästä”, “viikonloppuna/lomalla/ensi  kuussa”, “eihän tässä nyt edes pystyisi”. Sitku ja mutku… Olen onnellinen, että ystäväni ei jäänyt tuleen makaamaan vaan reagoi välittömästi.

 

Tieto toimivista keinoista.

Reagoida voi monella tapaa: hyvillä ja huonoilla keinoilla. Jaksamiseen liittyen esimerkkinä hyvästä keinosta voisi toimia vaikka lukeminen ja huonosta keinosta muutama lasillinen alkoholia. Itsellä toimivat (hyvät) keinot löytää parhaiten kokeilemalla. Ystäväni lähti metsään, hän lienee kokenut sen aiemminkin toimivaksi tavaksi. Metsään meno on pieni asia, mutta taatusti merkityksellinen. Jaksamista nimittäin rakennetaan pitkälti arjen pienillä valinnoilla, ei viikkokausia kestävillä lomareissuilla (toki nekin kuuluvat upeana osana elämäämme). Aina voi tehdä jotain, pientäkin.

 

Aloita alusta.

Ystäväni postauksen alku “Taas muistutan itseäni…” kertoo oleellisen asian jaksamisesta (tai ihmisyydestä). Emme tule koskaan täysin valmiiksi. Voimme kyllä kehittyä ihmisenä ja siten varmistaa paremmin jaksamistamme, mutta veikkaan ettemme tule siinä todennäköisesti koskaan täysin valmiiksi (ainakaan ne helposti innostuvat, vahvasti empaattiset, muuten vain enemmän elämän kolhuja kokeneet jne.). Ei se mitään: emme ehkä tule koskaan valmiiksi, mutta voimme tulla valmiimmaksi. Siksi on tärkeää aloittaa aika ajoin “alusta”: huomata, reagoida ja valita taas niitä toimivia keinoja parantaa omaa jaksamistaan.

 

Nämä kolme (neljä) keinoa ovat jaksamiseen liittyviä perustaitoja. Valmennuksessa niitä harjaannutetaan, mutta konkretian tasolla: miten kehitän huomaamisen taitoa, kuinka saan itseni reagoimaan eikä siirtämään, millaisia keinoja voisin erilaisissa tilanteissa käyttää ja mistä huomaan ne minulla parhaiten toimivat keinot.

On oikeasti äärimmäisen hienoa valmentaa ihmisiä kohti parempaa jaksamista. Viime aikoina olen kokenut itseni jopa onnekkaaksi, että teen tällaista työtä.  Iso haaste, elämän kriisi, on koetellut omaa jaksamistani toden teolla ja se, että minulla on ollut keinoja auttaa itseäni tässä haastavassa tilanteessa on ollut äärimmäisen tärkeää. Se on ollut selviytymiskeinoni <3 Kaikki opettamani jaksamisen keinot on ollut siis viime aikoina käytössä myös itselläni ja voin rehellisesti sanoa, että ne toimivat! Jatkan mielelläni niiden opettamista myös muille 🙂

Pidä huolta itsestäsi ja kehitä omia jaloja jaksamisen taitoja <3
-Sanna-